לספרדי אמיתי אין מה לחפש בבית היהודי / אברהם רוזן

אברהם רוזן - יום ליום 1 Comment on לספרדי אמיתי אין מה לחפש בבית היהודי / אברהם רוזן
13:46
28.04.24
מערכת האתר No Comments on משיח, עכשיו! הרב שניאור אשכנזי והרב דב הלפרין בסעודת משיח • צפו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

ביום שני בערב הסתגר יו"ר ש"ס אריה דרעי בחדרו. היו אלו שעות קשות עבורו. מאוחר יותר יהפוך כאבו לכאבה של תנועה שלמה, למשבר אמיתי של הנהגה פוליטית שמתחיל בשלטון המרכזי ומחלחל לשלטון המקומי. ברגע אחד תנועת ש"ס עברה ועדיין עוברת טלטלה שיש לה השפעה על הזירה הפוליטית הכללית ועל הזירה הפנים חרדית.

"מראה פניו של רבי אריה הסגיר הכל", אמר לי אחד מחברי הכנסת של ש"ס, "היה נראה שעבר עליו דבר נורא. הוא היה נראה שבור יותר מהיום בו נטפלה עליו העלילה, לפני יותר מארבע עשרה שנה", הוסיף אותו חבר כנסת, והדגיש, "זה לא ספין". כלי התקשורת והפרשנים ניסו להבין היכן העוקץ. הם רגילים לראות באריה האיש השנון והמבריק שיודע לתת מענה לכל מצב. בסיפור הזה הוא החליט לקחת צעד אחד אחורה ולרדת מקדמת הבימה. רעייתו הטיבה להסביר זאת: "הוא ראה כיצד שופכים את דמו של מרן והחליט, עד כאן! כבודו של מרן חשוב לי יותר מכל".

ההחלטה מבחינתו היא סופית: הוא פורש מהנהגת ש"ס. בכדי לתת תוקף לדברים ולמנוע לזות שפתיים של עיתונאים ופרשנים שהטילו ספק ברצינות כוונותיו, הוא עשה מעשה וביום שלישי התייצב בלשכתו של יו"ר הכנסת ח"כ יואל (יולי) אדלשטיין והפקיד את מכתב ההתפטרות שנכנס לתוקף ביום חמישי. את הרכב של הכנסת הוא החזיר לקצין הרכב של הכנסת, ובכך הוא הוכיח כי פיו וליבו שווים.

"בכוונה כתבתי את המכתב בכתב ידי וגם פרסמתי אותו. תוכלו לבדוק על ידי גרפולוגים האם ניכרים דברי אמת", אמר הרב אריה דרעי לאחד מהעיתונאים ששב ושאל האם מדובר בספין.

במהלך יום שלישי התרוצצו להם סגני ראשי הערים בין ביתו של מרן נשיא מועצת חכמי התורה הגאון הגדול רבי שלום כהן שליט"א לבין ביתו של הרב הראשי לירושלים הגרש"מ עמאר שליט"א, בניסיון למצוא איזה נוסחת פשרה. גם חברי הכנסת של ש"ס פנו לחברי מועצת חכמי התורה בבקשה לאשר להם להתפטר מהכנסת. בלשכה המשפטית חששו מאפקט הפיטורים שגם הבאים ברשימה יבקשו להתפטר, וביום שלישי ניסו לבדוק בכנסת כיצד יהיה ניתן מבחינה חוקית לתפקד רק עם 109 חברי כנסת.

הרב דרעי עבר בין בתיהם של חברי מועצת חכמי התורה ובראשם מרן ראש הישיבה חכם שלום כהן שליט"א, והסביר את בקשתו להתפטר מראשות התנועה. הדברים שהניח הרב דרעי על שולחנם של חברי מועצת חכמי התורה היו קשים. מערכת הבחירות לכנסת ה-20 מוצאת את תנועת ש"ס ללא מרן מאור ישראל זצוקללה"ה. ש"ס היא איננה נכס פרטי של אדם, היא תנועה שנועדה להוציא מהכוח אל הפועל את דרכו הרוחנית של מרן זיע"א ומועצת חכמי התורה. לצורך כך הוקמה מפלגה שתדאג לצרכים של יהדות ספרד שעד היום הונחו בקרן זווית.

מאז הקמתה של התנועה הקדושה בשנת תשמ"ד (1984), פעלה התנועה על נציגיה להרים את קרן יהדות ספרד. ישיבות וכוללים רבים נפתחו ופרחה רשת חינוך שבה מתחנכים מאות אלפי ילדי ישראל. רשת של שיעורי תורה וביסוס חיי הדת הם הפירות של תנועת ש"ס והעבודה של נציגי התנועה בשלטון המרכזי והמקומי.

המסר והקריאה שיצאו מבתיהם של חברי מועצת חכמי התורה, לאחר הפגישות שערך הרב דרעי ביום שלישי בעקבות מכתב ההתפטרות, הוא מסר של 'צו השעה'. "זה לא אני" אמר הרב דרעי, "זה יהדות ספרד". בלי נציגות חזקה של ש"ס בכנסת – כל המפעל האדיר אותו הקים מרן זיע"א ואותו ממשיכה מועצת חכמי התורה בראשות מרן ראש הישיבה שליט"א, הכול עלול לקרוס. לא ניתן עוד לשבת בחיבוק ידיים ולומר: "אני לא מתערב, זה עניין פוליטי, אני אין לי אלא ארבע אמות של הלכה". דיבורים אלו יגרמו לקריסת עולם התורה הספרדי ולעצירת המהפכה של החזרת עטרה ליושנה.

הסיפור כאן זה לא האיש, הסיפור כאן זה אנחנו. באם לא יעשה מעשה והוא יחזור בו מהתפטרותו, המהפכה הגדולה עלולה להיעצר.

דרכיה דרכי נועם
תנועת ש"ס בכל שנות קיומה פעלה בדרך של שלום וקירוב לבבות. הסובלנות והכבוד כלפי הזולת גם אם הוא אינו חושב כמונו, הייתה חלק מדרכה של ש"ס שעל ידי כך פעלה לקרב רבים לדרכה של תורה. תמיד היה זה מרן זיע"א ויבלחט"א מועצת חכמי התורה בראשות מרן ראש הישיבה שליט"א שדיברו בדרך של שלום ופיוס והתנגדו בכל תוקף לאלימות מכל סוג שהיא בין מילולית ובין פיזית. כחלק מצעדי הכאב והמחאה, ביקשו נאמני התנועה להביע את רצונם שיו"ר התנועה ישנה את דעתו וישוב בו ממכתב התפטרות. למקום ההתכנסות הגיעו צעירים שאינם קשורים לתנועה וחרפו וגידפו אנשי תקשורת.

חלק בלתי נפרד מהצלחת התנועה הוא גם הצגתה באור חיובי כלפי התקשורת הכללית והחרדית. הימים אינם קלים ושום כלי תקשורת לא עושה הנחות לש"ס. כניסתם של גורמים שאינם קשורים לתנועה הפועלים, לכאורה, בעודף אמוציות "למען ש"ס", אינם אלא סוסים טרויאנים המבקשים לחבל בהצלחת המערכה מאחר ואותם סוסים טרויאנים לבושים שחר לבן. יש הסוברים כי הם חלק מאותה תנועה קדושה, ולא היא.

חייבים לזכור גם בשעה של עידנא דריתחא: מעשה של טיפש אחד יכול להוריד לטמיון שעות של הסברה והשקעות גדולות בפרסום ומסרים.

חובה על כל פעיל ופעיל לגלות סובלנות ולדבר בכבוד כלפי כל אדם באשר הוא. זו דרכה של תורה. אסור לנו בשום פנים ואופן להיגרר למקומות האלו. התקשורת תנסה בכל מחיר להציג שנאה וקיטוב ומחלוקת בין אנשים מגזרים ושיטות. נדע לא לתת ולא לספק את הסחורה הזאת שתפרנס מהדורות חדשות.

את המרץ יש להשקיע בצו השעה, ללכת מבית לבית מאיש לאיש ולעשות נפשות למען המהפכה של יהדות ספרד.

הפריימריז בבית היהודי ובליכוד
את ליאור בן הציונות הדתית פגשתי ביום רביעי בו נערכו הבחירות המקדימות בליכוד. הוא היה מחוץ לאולם ההצבעה. "אני סתם מתעניין", אמר. "אתה לא התפקדת?" – שאלתי, "התפקדתי לבית היהודי ואני לא יצביע עבורם". למעשה, ליאור הוא לא בן יחיד בציונות הדתית שהתפקד למפלגה שלא מתכוון להצביע עבורה. היה מי שהטיב להגדיר זאת, ש"בציונות הדתית מתפקדים לליכוד קובעים לבנט את הרשימה בבית היהודי אבל מצביעים בכלל בן ארי"…

תמיד נשמעו טענות בליכוד על מעורבות שיא של מתפקדים באזור יהודה ושומרון שלא מצביעים ליכוד. הסיפור הזה קיים גם בבית היהודי. אז למה זה קורה? ליאור הסביר לי שהוא בכלל התפקד בטעות. הוא תושב אחת הערים במרכז הארץ ובבית הכנסת שלו רצו מאוד לשנות כמה דברים בעירייה והבינו שבלי להתפקד זה לא יקרה.

בליכוד נערך קרב של ממש בין חברי הכנסת המכהנים. ארבעה מהם ככל הנראה ימצאו עצמם בחוץ בשל השריונים אותם מבקש נתניהו לבצע. בשל אירועים פוליטיים במפלגות אחרות, הפוקס קצת ירד מהסיפור הגדול בליכוד. נראה שמנצחת אחת תהיה כאן, וזאת מירי רגב. לפי מה שאני רואה ושומע בקלפיות בהם הסתובבתי, היא צפויה לסיים כאישה הראשונה של הליכוד.

אצל כל השאר הסיפור פתוח, אבל המעניין ביותר הייתה רשימת המומלצים של אחד המטות בליכוד אותו מנהל יעקב וידר. בעבר כתבתי על כך שליהודי חרדי אין מה לחפש במפלגה חילונית. יצא לי גם להשתתף בפאנל שנערך ברדיו 'קול חי' ולצידי ישב יעקב וידר. שאלתי אז את וידר, האם הוא יכול לציין בפני פעם אחת שחברי הכנסת של הליכוד ספרו אותו, האם הם התחשבו בדעתו ובדרישותיו כחרדי. מענה לא בדיוק היה, אבל כנראה שהוא הפנים את השאלה, והפעם הוא עשה מעשה: הוא שיגר לקהל תומכיו רשימת מומלצים. ברשימה הופיעו השמות הבאים : אופיר אקוניס, גילה גמליאל, דני דנון, צחי הנגבי, אמיר וייטמן, ישראל כץ, יריב לוין, שי מלכה, משה פייגלין, שבח שטרן, סילבן שלום. (חשוב לציין שכל מתפקד בוחר רק 11 שמות).

ומי נשאר בחוץ? יעלון , שטייניץ, מירי רגב, ציפי חוטובלי, אדלשטיין ואלקין. אז איך וידר הרכיב את הרשימה לדבריו :"אנחנו לא מסתכלים על המראה החיצוני אלא על פעילות. מי שעזר לנו עם חוק הגיוס, למשל, והיו הרבה נושאים שהיינו צריכים את עזרת הח"כים בתקופה הזו. יש חברי כנסת שנחו ולא עזרו לפניות שלנו, ומאידך חשוב לנו שהרשימה תהיה ימנית, תתמוך בארץ ישראל. ניסינו לאזן והגענו לרשימה יפה ומכובדת".

וידר חושף פרט על צחי הנגבי שלא ידעתי, וידר אמר :"צחי הנגבי הוא אחד מחברי הכנסת הבולטים בכל מקרה בליכוד מבחינת עזרה לציבור. אנחנו פנינו בשם הרבה מוסדות ציבור שהיו צריכים עזרה, ולא היה מצב שהוא טרק דלת או טלפון בפנינו, גם כשהוא לא הצליח. הוא היה חבר בועדת הגיוס, והעזרה שהוא פעל שם, הרבה יותר גדולה ממה שהציבור יודע". מעניין. וידר יודע דברים שחברי הכנסת החרדים לא יודעים עליהם.

מבקר המדינה צפוי לחקור את בן דהן
כזכור, במהלך מבצע "צוק איתן" ערכתי תחקיר בנושא המיגוניות לבתי הכנסת. התחקיר בוצע בעקבות מכתב אותו הוציא סגן שר הדתות אלי בן דהן לגבאי בתי הכנסת באזורי העימות והגיע לידי לאחר שאיגוד בתי הכנסת שהינו עמותה פרטית הפיץ את מכתבו של בן דהן. לפני כחודש פניתי למשרד הדתות לקבל את תוצאות המכרז, מי הזוכים ובאילו סכומים, ולא קיבלתי כל מענה.

יועצת התקשורת של בן דהן הסבירה לי, שהממונה על הנושא יצאה לחופשה. בכל אופן שבתי ופניתי למבקר המדינה בעניין, ואני שמח לבשר לקוראים, שמבקר המדינה יכלול את הנושא בתוכנית העבודה שלו ובן דהן יידרש להנפיק תשובות.

ואם בפריימריז ובן דהן עסקינן, הנה לפניכם נאום מעניין של בן דהן מהשבוע האחרון:
"אחיי ואחיותיי הספרדים, אני קורא לכם לחזור הביתה… הבית שמשלב תורה עם דרך ארץ, הבית המקרב את כל השכבות בעם ישראל, לבית האוהב את עם ישראל בלי היסוס ובלי התנצלות.
חכמי ספרד מעולם לא היססו בנושא הציוני, להם היה ברור ברגע שיש הזדמנות לחזור לארץ ישראל, זה מה שהם עשו. עבורם, יום העצמאות היה יום חג, הם שוררו שירים לכבודה של מדינת ישראל וארץ ישראל. שבנו לארץ ישראל כדי שלא נעזבנה עוד לעולם. זה הזמן לחזור הביתה."
אז למען הקורא הספרדי בן לעדות המזרח המבקש להחזיר עטרה ליושנה חשוב לציין מספר דברים: בן דהן מתמודד בפריימריז של הבית היהודי לא בגלל שהוא ממש רצה, אלא לאחר שנודע לו שאורי אריאל לא מתכנן לכלול אותו ברשימה הקרובה לכנסת במסגרת תקומה – הוא הודיע על פרישה מתקומה. בנט, אגב, מתכנן לפעול למענו. ההערכה היא שהוא ימוקם במקום ריאלי ברשימה לכנסת.

נתון נוסף וחשוב לא פחות בפועלו של בן דהן הוא בכך שהאיש לא מינה מינוי אחד ספרדי במשרד הדתות בל המינויים הפוליטיים שנערכו במשרד הדתות. בן דהן תמיד המליץ על מועמד אשכנזי גם כשהיה שם בן עדות המזרח בן הציונות הדתית.

אז זה ברור שלספרדי אמיתי אין מה לחפש בבית היהודי.

טורו של אברהם רוזן מתפרסם בעיתון יום ליום



1 תגובות

מיין תגובות
  1. 1

    ש"ס לא מפלגה אלימה
    תגיד אתה בדרן או פרשן